Controversatul om de ştiinţă insistă. Ţine să şocheze cu orice preţ. La urma urmei, ce are de pierdut?
Vineri, 10 Septembrie 2010, cu o zi înainte de a se împlini nouă ani de când au murit peste 3000 de oameni în urma atacurilor teroriste lasnsate asupra WTC, Stephen Hawking a declarat în cadrul unui show de televiziune găzduit de Larry King, că „este posibil ca Dumnezeu să existe”, dar nu are nimic de-a face cu apariţia universului, iar teologia este inutilă. Nu este de mirare nici că Larry King, cunoscut lumii întregi pentru antipatia sa faţă de religie, l-a invitat în showul său pe Hawking, şi nici că acesta a răspuns exact aşa cum se aştepta moderatorul, pentru că după 11 Septembrie 2001 amândoi au susţinut că tot ce s-a întâmplat atunci (şi de atunci încoace în incidentele din Madrid sau Londra) a fost cauzat de religie. Dacă religia (la modul general, nu religiile) nu ar exista, spuneau ei, nu ar exista nici asemenea acte sângeroase.
Dacă nu există un Dumnezeu personal, aşa cum declară Hawking în ultima sa lucrare, The Grand Design, atunci este cât se poate de logic că nu ar putea avea vreo implicaţie în apariţia universului şi nici teologia nu-şi are rostul. „Dogma” lui, primită de atei de parcă ar fi foat rostită cu o autoritate „ex cathedra”, este logică. Nu te poţi opri la jumătatea drumului; dacă ai început ceva, trebuie să termini, altfel te faci de ruşine. Aşa spune şi Biblia (Luca 14:28-30). Dar dacă Dumnezeu există? Dacă renumitul om de ştiinţă, urmând această logică, a făcut cândva un pas greşit şi apoi a trebuit să meargă pe calea greşită pe care a apucat?
Într-un articol anterior semnalam faptul că Hawking greşeşte atunci când Îl reduce pe Dumnezeu doar la funcţia Sa de Creator, pentru că Dumnezeu este infinit mai mult decât atât! Dumnezeu ar fi continuat să existe şi să fie Dumnezeu şi dacă nu ar fi creat universul. În ceea ce priveşte teologia, putem spune exact acelaşi lucru: ea este mult mai mult decât cosmologie. Chiar dacă Biblia nu ar fi amintit nimic despre originea universului şi a omului, ea ar fi rămas cea mai de preţ ştiinţă pentru că este, în esenţă, studierea lui Dumnezeu sau „ştiinţa despre Dumnezeu”. În Evul Mediu, era considerată „regina ştiinţelor”, pentru că nici un alt domeniu de studiu nu este mai vast şi onorant decât studierea lui Dumnezeu.
Vedeţi, de-a lungul timpului, unii au spus că realitatea poate fi cunoscută doar prin raţiune. Se pare că ideea a fost aruncată pe piaţa filozofică de Platon şi preluată de gânditorii greci şi romani. Potrivit acestei abordări, adevărata cunoaştere este cunoaşterea esenţei imuabile (neschimbătoare) a lucrurilor – echivalentul contemporan ar fi aşa-numitele legi ale ştiinţei. Prin urmare, din acest punct de vedere, Hawking este un neo-platonician. Însă această perspectivă asupra cunoaşterii este profund impersonală şi depersonalizatoare, pentru că realitatea devine un lucru, o lege, un „datum”, iar oamenii devin şi ei lucruri.
Ca reacţie la impersonalismul acestei terorii, alţii aun spus că realitatea poate fi cunoscută prin experienţă (în special cea emoţională). Aceasta permite cunoaşterea autentică prin unirea mistică cu forţele divine. Echivalentul contemporan ar fi religiile orientale, meditaţia transcendentală, aşa-numitele practici de „emancipare a minţii” sau chiar experienţele extatice rezultate în urma consumului de droguri. Problema acestei abordări, însă, este lipsită de conţinut, este trecătoare şi chiar imorală.
În mijlocul crizei provocate de eşecul celor două perspective, creştinismul face lumină, spunând că la baza cunoaşterii este revelaţia. Nimeni nu poate cunoaşte ce este dincolo de „cercul strâmt” în care se află, atâta vreme cât nu-i descoperă cineva din afara acestui cerc realitatea aşa cum este. Tocmai lucrul acesta l-a făcut Dumnezeu. Văzând această neputinţă a omului, Dumnezeu a ales să i se descopere atât în formă propoziţională (Sfânta Scriptură), cât şi peronală (Isus Cristos). Prin urmare, studierea teologiei nu este nicidecum inutilă, ci este cel mai util şi măreţ domeniu de studiu.
Pe de-o parte, ea ne ajută să-L cunoaştem pe Dumnezeu. Studiind Scriptura, practic, facem teologie, pentru că în Scriptură Îl descoperim pe Dumnezeu.
Apoi, ne ajută să ne cunoaştem pe noi înşine. Din perspectiva niciunui alt domeniu al ştiinţei omul nu se poate cunoaşte pe sine mai bine decât din perspectiva teologiei. Grecii antici spuneau „gnothi seauton” (Cunoaşte-te pe tine!), dar nimeni nu va ajunge vreodată să se cunoască cu adevărat până când nu se va privi prin ochii Creatorului, după chipul şi asemănarea Căruia a fost creat. Naturaliştii, analizând omul din perspectiva lor reducţionistă, au spus că omul este doar materie, prin urmare nu are o valoarea prea mare. Aşa se face că viaţa a devenit inimaginabil de ieftină. Pentru nazişti, viaţa evreilor nu a însemnat nimic, la fel pentru mama care naşte şi îşi aruncă copilul la gunoi şi tot aşa pentru cei care îi exploatează în fel şi chip pe semenii lor. Teologia însă, ne descoperă că omul a fost creat parte materială şi parte spirituală, după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu. Pentru că este creaţia mâinilor Sale, Dumnezeu l-a preţuit aşa de mult pe om că L-a dat pe Fiul Său să moară în locul lui. Viaţa unui om este aşa de valoroasă încât Cristos a plătit răscumpărarea ei din păcat cu propria-i viaţă (1 Petru 1:18-19).
Teologia este cea mai necesară dintre toate ştiinţele pentru că ne învaţă cine este Dumnezeu şi cine suntem noi. „Dacă Dumnezeu nu există, atunci totul este permis”, spunea Dostoievski, inclusiv desfiinţarea teologiei. Dar dacă există? Dacă există, atunci într-o zi va trebui să stăm cu toţii în faţa Lui. De ce este Hawking atât de obsedat să-şi strige necredinţa pe oriunde apucă? Nu ştiu exact, dar tind să cred că vrea să se convingă singur că nu va fi nevoie să stea în faţa Creatorului. Pascal spunea în secolul al XVII-lea: „Dacă Dumnezeu nu există şi eu am crezut în El, nu am pierdut absolut nimic; dar dacă există şi eu nu am crezut în El, am pierdut absolut totul!”
Parafrazându-l pe Pascal, dacă teologia este inutilă şi am ales să o folosesc ca metodă de cunoaştere a lui Dumnezeu, nu am pierdut nimic; dar dacă este reală şi folositoare şi am ignorat-o sau am respins-o, am pierdut totul.
Archives
- May 2022
- April 2022
- March 2022
- February 2022
- January 2022
- November 2021
- October 2021
- September 2021
- August 2021
- July 2021
- June 2021
- May 2021
- April 2021
- March 2021
- February 2021
- January 2021
- December 2020
- November 2020
- October 2020
- June 2020
- May 2020
- April 2020
- March 2020
- May 2019
- March 2019
- February 2019
- January 2019
- December 2018
- November 2018
- October 2018
- September 2018
- August 2018
- February 2018
- January 2018
- December 2017
- October 2017
- September 2017
- July 2017
- March 2017
- February 2017
- July 2016
- April 2016
- February 2016
- January 2016
- November 2015
- October 2015
- September 2015
- July 2015
- June 2015
- May 2015
- April 2015
- March 2015
- February 2015
- January 2015
- December 2014
- November 2014
- October 2014
- September 2014
- August 2014
- July 2014
- June 2014
- May 2014
- April 2014
- March 2014
- February 2014
- January 2014
- December 2013
- November 2013
- October 2013
- September 2013
- August 2013
- June 2013
- May 2013
- April 2013
- March 2013
- February 2013
- January 2013
- December 2012
- November 2012
- October 2012
- September 2012
- July 2012
- May 2012
- April 2012
- March 2012
- February 2012
- January 2012
- December 2011
- November 2011
- October 2011
- September 2011
- July 2011
- June 2011
- May 2011
- April 2011
- March 2011
- February 2011
- January 2011
- December 2010
- November 2010
- October 2010
- September 2010
- August 2010
- July 2010
- June 2010
- May 2010
- April 2010
- March 2010
- February 2010
- January 2010
- November 2009
- October 2009
- September 2009
- August 2009
Ce citesc
- aercurat.ro
- Alber Mohler
- Albert Mohler – in lb. română
- Alistair Begg
- amasadorul
- Beni Faragau
- crestinautentic
- John MacArthur
- John Piper
- meditatiizilnice.toateblogurile.ro
- Pasi.ro
- perspective crestine
- priveste in sus
- Questia Online Library
- Reformed Voices
- resursecrestine.ro
- stiricrestine.ro
- The Gospel Coalition
- Timothy Keller
- viata vesnica
Biserici live Romania
- Biserica Baptista "Betania", Sibiu
- Biserica Baptista "Dragostea", Arad
- Biserica Baptista "Emanuel", Timisoara
- Biserica Baptista "Sega", Arad
- Biserica Baptista "Speranta", Constanta
- Biserica Baptista "Speranta", Resita
- Biserica Baptista “Betania”, Fagaras
- Biserica Baptista “Betania”, Timisoara
- Biserica Baptista “Betel”, Cluj-Napoca
- Biserica Baptista “Betel”, Timisoara
- Biserica Baptista “Iris”, Cluj Napoca
- Biserica Baptistă “Speranţa”, Arad
Biserici live diaspora
Radiouri crestine