Diferenţe între Religie şi Evanghelie (1)

Mai întâi, iată ce spune Tim Keller:
Acceptarea
Religia: „Ascult, de aceea, sunt acceptat.”
Evanghelia: „Sunt acceptat; de aceea, eu ascult.”
Motivaţia
Religia: Motivaţia este bazată pe frică şi nesiguranţă.
Evanghelia: Motivaţia este bazată pe bucurie plină de apreciere.
Ascultarea
Religia: Eu ascult de Dumnezeu pentru a dobândi lucruri de la El.
Evanghelia: Eu ascult de Dumnezeu pentru a-L dobândi pe El – să mă bucur de El şi să mă aseamăn cu El.
Circumstanţele
Religia: Când circumstanţele din viaţa noastră devin neplăcute, mă supăr pe Dumnezeu sau pe mine, pentru că eu cred că orice persoană bună merită o viaţă comfortabilă.
Evanghelia: Când circumstanţele din viaţa noastră devin neplăcute, mă lupt, dar ştiu că pedeapsa mea a căzut asupra lui Isus şi chiar dacă Dumnezeu permite aceste lucruri pentru pregătirea mea, El îşi va manifesta dragostea părintească în timpul acestei pregătiri.
Critica
Religia: Când sunt criticat, sunt furios sau devastat, pentru că este important pentru mine să cred că sunt „o persoană bună”. Ameninţările la adresa imaginii mele trebuie distruse cu orice preţ.
Evanghelia: Când sunt criticat, mă lupt, dar nu este esenţial pentru mine să cred că sunt „o persoană bună”. Identitatea mea nu este clădită pe cazierul meu sau pe performanţele mele, ci pe dragostea lui Dumnezeu pentru mine în Cristos.
Rugăciunea
Religia: Viaţa mea de rugăciune constă în mare parte din cereri şi este mai ferventă numai când sunt în nevoi. Scopul meu principal în rugăciune este să pot controla situaţiile.
Evanghelia: Viaţa mea de rugăciune constă într-o bogată laudă şi adorare. Scopul meu principal în rugăciune este să am părtăşie cu Dumnezeu.
Încrederea
Religia: Imaginea mea de sine pendulează între doi poli. Dacă şi când eu trăiesc la nivelul standardelor mele, mă simt încrezător, dar atunci sunt ispitit să fiu mândru şi insensibil faţă de oamenii care cad. Dacă şi când eu trăiesc la nivelul standardelor mele, mă simt umil, dar nu încrezător – mă simt un ratat!
Evanghelia: Imaginea mea de sine nu se bazează pe realizările mele morale. În Cristos eu sunt simul lustus et peccator – în acelaşi timp păcătos şi pierdut, dar totuşi acceptat în Cristos. Sunt aşa de păcătos încât El a trebuit să moară pentru mine şi sunt aşa de iubit încât El a dorit să moară pentru mine. Aceasta mă conduce într-o adâncă umilinţă şi încredere, în acelaşi timp.
Identitatea
Religia: Identitatea şi valoarea mea sunt bazate în principal pe cât de mult mă străduiesc sau cât de moral sunt – astfel îi dispreţuiesc pe cei pe care îi consider leneşi şi imorali.
Evanghelia: Identitatea şi valoarea mea sunt centrate pe Cel care a murit pentru mine. Sunt mântuit absolut prin har şi nu îi pot dispreţui pe cei care cred şi practică diferit de mine. Numai prin har sunt ceea ce sunt!
Apoi, iată ce spun câţiva autori necunoscuţi:
Religia este lucrare omenească. Evanghelia este lucrare divină.
Religia este ceea ce omul face pentru Dumnezeu. Evanghelia esteceea ce Dumnezeu face pentru om.
Religia este căutarea omului după Dumnezeu. Evanghelia estecăutarea lui Dumnezeu după om.
Religia este aderarea la un sistem. Evanghelia este devotamentul faţă de o Persoană.
Religia caută apartenenţa. Evanghelia caută relaţia.
Religia pune accent pe „a face”. Evanghelia pune accent pe „a fi”.
Religia spune „încearcă!”.Evanghelia spune „încrede-te!”.
Religia spune „fă bine să primeşti bine”. Evanghelia spune „dreptate fără fapte”.
Religia se străduieşte pentru transformarea exterioară. Evanghelia se străduieşte pentrutransformarea interioară.
Religia este ovedere bună. Evanghelia este o veste bună.
Religia spoieşte. Evanghelia albeşte.
Religia se schimbă cu vremurile. Evanghelia schimbă vremurile.
Religia spune „dacă mă străduiesc, poate voi fi cu Dumnezeu”. Evanghelia spune „dacă mă încred în Cristos, voi fi cu Dumnezeu”.
Religia aduce teamă şi nesiguranţă. Evangheliaaduce speranţă şi siguranţă.
Religia spune „Eu cred în mine şi în faptele mele”. Evanghelia spune „Eu cred în Cristos şi în lucrarea Sa”.
Religia nu a funcţionat niciodată . Evanghelia a funcţionat întotdeauna.
Religia spune „fă!”. Evanghelia spune„făcut!”.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

