Crăciunul capitalist – între credinţă şi comerţ

christmas shopping 1

În urmă cu doi ani de zile, la sfârşitul lunii noiembrie, eram împreună cu soţia mea într-un hypermarket din Ungaria şi am fost surprins să văd că atmosfera sărbătorilor de iarnă deja se făcea simţită. Magazinul plin de articole specifice perioadei de Crăciun (brazi, beteală, instalaţii etc.), precum şi colindele care răsunau în difuzoare te făceau să simţi că este sfârşitul lunii decembrie, nu cel al lunii noiembrie. Ajuns acasă, am povestit cunoscuţilor cum la vecinii noştri a venit Crăciunul mai repede. Mare mi-a fost mirarea anul acesta să văd că încă de pe la începutul lunii noiembrie au început deja pregătirile pentru Crăciun şi la noi. Aprovizionarea cu produse pentru sărbători, colindele care se aud în marile magazine şi reclamele de la televizor sunt menite să te determine să te gândeşti mult mai din timp la cadourile pe care trebuie să le faci şi la obligaţiile de care trebuie să te achiţi. Nu mai poţi să te justifici spunând: „Dragă, am fost atât de ocupat în zilele acestea, încât n-am apucat să-ţi cumpăr niciun cadou”, pentru că ţi se va răspunde: „Ai avut două luni de zile la dispoziţie să te gândeşti ce să-mi cumperi”. Da, „nici viitorul nu mai e ce-a fost”, după cum spunea cineva.
Crăciunul devine din ce în ce mai mult o sărbătoare eminamente comercială. Specialiştii în marketing ştiu să scoată fiecare bănuţ din buzunarele noastre. După ce vor trece sărbătorile, afaceriştii se vor bucura în timp ce vor calcula profitul, iar ceilalţi vor fluiera a pagubă, uitându-se la facturile uriaşe şi la portofelele prin care bate vântul. Se spune că după sărbătorile de iarnă, când copiii unei şcoli interconfesionale s-au reîntors la cursuri, au fost rugaţi de învăţătoare să povestească fiecare cum şi-a petrecut sărbătorile. Copilul din familia de ortodocşi a spus: „Eu am petrecut mult timp cu familia. Am tăiat porcul, am mâncat şorici şi am făcut caltaboşi. Apoi, în seara de Ajun, am mers cu steaua prin sat şi apoi am stat iar cu familia.” Copilul din familia de catolici a spus: „Şi eu am petrecut mai mult timp cu familia. Am primit colindători, am stat alături de familie la mesa din ziua de Crăciun iar apoi am vizitat câteva rude cărora le-am dus cadouri.” Copilul din familia de evrei a fost solicitat să povestească şi el cum şi-a petrecut sărbătorile de iarnă, iar răspunsul acestuia a fost fascinant: – Eu am mers împreună cu toată familia să vindem brazi şi jucării.
– Cum, doar atât?, a întrebat învăţătoarea. Şi a doua zi ce ai făcut?
– Am mers din nou cu părinţii şi am vândut brazi şi jucării.
– Şi a treia zi ce aţi făcut?, a întrebat învăţătoarea, vizibil iritată.
– Am mers iarăşi cu părinţii şi am vândut brazi şi jucării. Nervoasă, învăţătoarea a spus:
– Bănuiesc că aţi vândut brazi şi jucării în fiecare zi de dinainte de Crăciun, dar după aceea ce aţi făcut?
– Am stat în casă, am numărat banii şi când am văzut ce mult am câştigat am cântat cântarea: „Ce prieten bun e Isus!”
„Marile adevăruri sunt spuse în glumă” a zis cineva, iar gluma aceasta conţine un mare adevăr: Crăciunul a înlocuit uşor, pe nesimţite, şi aproape iremediabil, sărbătoarea Naşterii Domnului Isus, iar oamenii nu se mai împart în închinători şi impasibili în această perioadă, ci în profitori şi păgubiţi. Interesul pentru profitul economic a sabotat până la anihilare interesul pentru beneficiul spiritual. În loc să ne umplem de bucuria Naşterii Mântuitorului, alergăm năuci în toate părţile să cumpărăm de toate şi apoi suntem prea obosiţi ca să simţim vreo brumă de bucurie. Ba mai mult, după ce totul ia sfârşit, ne afundăm în depresia „post-sărbătoare”. În viteza desfăşurării lucrurilor, nu ne mai facem timp să ne aducem aminte că, de fapt, nu sărbătorim Crăciunul – motivaţie aproape exclusivă pentru a ne umple burţile, ci naşterea Mântuitorului, care a coborât din gloria cerului pentru a ne umple sufletele cu prezenţa Celui Sfânt. Tot mai mulţi oameni, chiar şi dintre creştinii evanghelici, preferă să plece în staţiuni montane, la schi sau în alte locuri unde să doarmă şi să se distreze cât mai mult în perioada aceasta, decât să rămână împreună cu familia pentru a participa la slujbele de închinare.
Sunt uimit să văd cât de prinşi sunt credincioşii bisericilor noastre de obiceiurile lumii nemântuite. Aproape că nu mai sunt diferenţe între creştinii mântuiţi şi oamenii nemântuiţi când vine vorba de prăznuirea Naşterii Domnului. Ce fac unii, fac şi ceilalţi. Majoritatea a uitat că Fiul lui Dumnezeu, care „[…] n-a venit să I se slujească, ci El să slujească şi să-şi dea viaţa ca răscumpărare pentru mulţi” (cf. Marcu 10:45) vrea să-Şi adune un popor gata să slujească Împărăţia Sa. Cei mai mulţi aşteaptă să fie slujiţi, cât mai mult, cât mai bine, cât mai profesionist cu putinţă, fără a se sinchisi însă, să depună vreun efort în a sluji şi ei. Nu este de mirare că păstorii, slujitorii bisericilor locale, învăţătorii şcolilor duminicale sunt epuizaţi după sărbători. Ei slujesc, în timp ce toţi ceilalţi aşteaptă să fie slujiţi. Totul pentru ca cei mai mulţi să aibă „Un Crăciun fericit”.
Cât de mult şi-a pierdut această măreaţă sărbătoare din adevărata ei semnificaţie. Lupta dintre credinţă şi comerţ pare să fi fost câştigată de cea din urmă. Şi aş îndrăzni să sugerez că nu a fost pierdută în marile magazine sau pe străzi, ci în casele şi bisericile noastre. Brazii împodobiţi cu instalaţii şi beteală nu se găsesc doar pe stradă, în magazine sau casele celor care nu-L cunosc pe Dumnezeu, ci şi în cele mai conservatoare biserici. Abuzul de imagini şi de tot felul de tehnici audio-vizuale, au făcut ca bisericile să semene mai mult cu ceea ce se întâmplă în cinematografe decât în casele de rugăciune. Cântece moderne cu melodii săltăreţe, dar lipsite de mesaj, în care zece cuvinte se repetă de douăzeci de ori, au înlocuit vechile colinde pe care le puteau cânta şi tinerii şi bătrânii laolaltă în cadrul aceleiaşi slujbe. Multe biserici fac filme de promovare pentru spectacolele puse în scenă şi anunţă: „Sunteţi invitaţi să veniţi alături de noi să sărbătorim Crăciunul într-un mod original”. Când, mai degrabă, ar trebui să anunţe: „Sunteţi invitaţi să participaţi la decăderea Bisericii – în direct şi în exclusivitate. Aveţi loc în primele rânduri şi garantăm că nu vă va deranja nimeni prin mesaje radicale şi sâcâitoare despre mântuire”.
La ce ar trebui să ne aşteptăm anul acesta de sărbători? Dacă am fi realişti, şi sper că suntem, din partea lumii nemântuite ar trebui să ne aşteptăm să auzim iarăşi că secţiile de urgenţă ale spitalelor nu au putut face fluxului de sute de beţivi ajunşi în comă, de tineri care s-au înjunghiat prin baruri şi discoteci, de îmbuibaţi care s-au înecat cu şorici ş.a. Din partea celor mântuiţi ar trebui să ne aşteptăm să ne povestească ce frumos a fost la schi în Austria sau Elveţia sau la plajă în Republica Dominicană. Sper însă, cu dramul de naivitate care mă caracterizează uneori, că nu va fi aşa, ci oamenii se vor pregăti să celebreze naşterea Celui ce a venit „să caute şi să mântuiască ce era pierdut” (cf. Luca 19:10).

This entry was posted in Articole and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Crăciunul capitalist – între credinţă şi comerţ

  1. dannybota says:

    Bebe… nu pot decat sa te superfelicit pentru acest articol… voi fi unul dintre cei vor raspandi aceste ganduri mai departe… sperand intr-o recuperare a Intruparii intre noi crestinii…
    despre ce ar trebui sa stie sau sa nu uite crestinii in acest timp de decembrie iata un material care prezinta si ne reprezinta: http://vimeo.com/55032463

    • gtgospel.wordpress.com says:

      Multumesc, Dani. Sa aveti binecuvantarea Domnului in casa voastra zilele acestea. Sper sa ne revedem curand.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.